Analys av konstbild

 

Bildsal

 

 

 

 

 

Bildundervisning i grundskolan årskurs 7-9

Bildanalys: KONST

 

Inom detta arbetsområde kommer ni att få:

- genomgång av hur man gör en analys av ett konstverk

- kunskap om Denotation: beskrivning av bilden

- kunskap om Konnotation: tolkning av bilden

- analys 1: uppgift med färdig frågeställning i grupp (2-3 per grupp)

- analys 2: enskild uppgift med frågeställning

 

Varför analysera bilder?

Vi möter ständigt bilder i tidningar, böcker, film, tv, informationsmaterial etc.

För att kunna tolka och förstå måste vi ha en kunskap om hur man läser, tolkar och analyserar bilder. Bilder kan:

- komplettera text

- ge information

- berätta om t.ex. kultur, samhälle, känslor, historia

- ge oss en känsla av samhörighet & tillhörighet

- användas som utsmyckning

- dokumentation

- tidsdokument

- njutning och fascination

 

Analysen av en bild, foto, konstverk består av två delar:

- DENOTATION, beskrivning av bilden

- KONNOTATION, en tolkning av bilden

 

DENOTATION eller BILDBESKRIVNING:

Här beskriver du vad du ser. Det du besrkiver ska vara relevant och inte alltför deltaljerat. Det är innehållet och inte mängden text som berättar det väsentliga om verket.

Man kan berätta om:

- Vad händer i verket?

- Vad syns i verket: t.ex., människor, saker, miljö?

- Hur är verket gjort - uppbyggt?

Tusch, akvarell, blyerts, akryl, foto, skulptur, videoverk

Ljus, mörker, skuggor

Detaljer eller få detaljer, abstrakt (icke-föreställande)

Vinklar, perspektiv,

- Var fastnar din blick?

Varför fastnar den där, finns det linjer / ljus / annat som i bilden som leder blicken dit

 

 

KONNOTATION eller TOLKNING AV BILDEN:

Här tycker du till om bilden och kopplar till egna erfarenheter, kunskaper och tankar du får till konstverket. Förklara varför du tycker eller känner något. Koppla till detaljer i bilden.

Man kan berätta om:

- Vad gör bilden intressant?

- Vilken stämning har verket? Vilken känsla vill verket förmedla?

- Vad känner du när du ser verket?

- Vad tänker du när du ser verket? Vilka asociationer får du?

Tid, kultur, var i världen, yrken, vilka är personerna,

- Vad tycker du om verket?

 

 

 

Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström (1877-78)

Tre exempel på analys av konstbild utifrån frågorna:

- Vilken tid

- Vad har hänt

- Vilka är personerna till vänster

 

 

Analys på E-nivå:

 

Jag tror att det är 1700-tal för att soldaterna går i kriget. De har svärd och inga moderna skjutvapen. Det är vinter för att det finns snö.

 

Jag tror att det är soldater som är på väg hem från ett krig. Det är flera skadade. En är på en bår. Det kan vara en kung.

 

Det är en vuxen och ett barn. Mannen är jägare då han har ett gevär.

De är inte soldater. Det ser man på att de har andra kläder.

 

 

Analys på C-nivå:

 

Jag tror att det är 1700-tal för att soldaterna går till fots i kriget. Det finns inga bilar. De har svärd och enklare gevär. Deras kläder är gamla och det kan man se på hattarna, handskarna och rockarna. Det är vinter då man kan se snön och att människorna har tjocka kläder.

 

Jag tror att det är soldater på väg hem från ett krig. Det är flera skadade och de bär en man på en bår. Det kan vara en kung eller en annan viktig person då de bär honom.

 

Det är en vuxen man och ett barn. De har varit och jagat. Mannen har en död fågel på ryggen och ett gevär. De visar respekt för den döde med böjda huvuden.

 

 

Analys på A-nivå:

 

Jag tror att det är 1700-tal för att soldaterna marscherar till fots. Idag hade de haft bilar och flygplan och modernare vapen som automatvapen. De har svärd och enklare gevär som kallas bajonetter. Deras kläder skiljer sig åt från dagens soldatuniformer. De har långa rockar, höga handskar och knästövlar. Jag tror att det är vinter då det är snö och det hänger istappar. De kan vara högt upp i bergen där snön ligger kvar, men även träden nere i dalen är täckta i snö.

 

Jag tror att det är soldater i en armé som har varit i krig. Flera soldater är skadade och har bandage. En av soldaterna bärs på bår av de andra. Det kan vara deras kung eller en annan viktig person. Hade det varit en vanlig soldat som var död hade hans kropp lämnats på platsen där han dog.

 

Det är en vuxen man och ett barn. De har varit och jagat då mannen har en död fågel på ryggen och ett gevär över axeln. De har även en hund som de kan ha använt när de jagat. De står med böjda huvuden och händerna knäppta. Barnet har tagit av sig mössan och håller den i händerna. De gör detta för att visa respekt för den som har dött.